• Drivstoff

Drivstoff

Generelt om drivstoff og andre produkter på våre stasjoner

BENSIN 95 og 98

Blyfri 95 Bensin kan benyttes i praktisk talt alle bensin-motorer (2-T og 4-Takt). Enkelte eldre motorer krever imidlertid en bly-erstatningskomponent for å opprettholde levetiden på ventilsetene.
 
Blyfri 98 Bensin er spesielt velegnet til bruk i høykomprimerte bensinmotorer. (Enkelte eldre motorer krever blyholdig bensin.)
Typiske verdier: Tetthet kg/m3 0,735, Øvre brennverdi 11300 kcal/kg. Blyfri 98 inneholder ikke bioetanol.

I en bensinmotor ønsker man dermed ikke at bensinen skal selvantenne. Oktantallet sier noe om evnen bensinen har til å motstå slik selvantenning, og er derfor en viktig kvalitetsparameter. Oktantall måles blant annet ved hjelp av RON (Research Octane Number). 95-oktan bensin solgt i Norge, betyr at den har et oktantall på 95 RON. For 98-oktan er altså oktantallet 98 RON. Hvis en motor kjøres på bensin med for lavt oktantall, kan bensindampen i forbrenningskammeret selvantenne av komprimeringsvarmen istedenfor av gnisten fra tennpluggen. Dette kalles tenningsbank eller motorbank.
 
En vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energimengden i drivstoffet eller at motoren leverer mer kraft jo høyere oktantall man benytter. Sannheten er at bensin har samme energimengde uansett oktantall.

 

E5 og E10 – bensin med innblandet bioetanol

Bensin som omsettes i det norske markedet må oppfylle kravene i produktforskriften og den norsk-europeiske produktstandarden for bensin (NS-EN 228). Alle bensinbiler i Europa kan kjøre på bensin som oppfyller produktstandarden NS-EN 228. Denne produktstandarden tillater å blande inn inntil fem prosent bioetanol. Derfor kalles dette produktet E5. Produktstandarden NS-EN 228 har også en egen spesifikasjon for produktet E10, altså bensin med inntil ti prosent bioetanol.

95 oktan E10 er en ny type bensin som inneholder inntil 10% bioetanol. Dette er en ny bensinstandard i Norge som ble innført for å redusere klimagassutslipp fra forbrenningsmotorer. Bioetanol, som er en fornybar energikilde, kan utvinnes fra for eksempel sukker, mais og korn.

 

98 Oktan

For 98-oktan er altså oktantallet 98 RON og inneholder 0-5 % Bioetanol.. Hvis en motor kjøres på bensin med for lavt oktantall, kan bensindampen i forbrenningskammeret selvantenne av komprimeringsvarmen istedenfor av gnisten fra tennpluggen. Dette kalles tenningsbank eller motorbank.

ADO – Auto Diesel 

Diesel Olje møter alle kravene satt i produktforskriften i EU, samt Norsk Bransjestandard for Autodiesel. Vinterstid møter ADO den europeiske standard EN 590:199 Arktisk Grad 2. Dette er en vinterdiesel som opprettholder bl.a. gode tenningsegenskaper (cetan index/tall) ved lave temperaturer. Produktet kan inneholde opp til 7% bio drivstoff. Typiske verdier: Øvre brennverdi, 10800 kcal/kg, tåke/blokkeringspunkt: 0/-11 sommer, -22/-32 vinter, densitet v 15°C kg/m3 0,845, svovel max 10 ppm.

HVO 

HVO Diesel 100 er en av drivstoffproduktene som gir størst reduksjon i fossile CO2-utslipp. Produktet fremstilles gjennom hydrering av fornybar råvare og betegnes ofte som HVO (hydrert vegetabilsk olje). I vår HVO Diesel 100 brukes kun råvarer fra slakteriavfall. Produktet er fri for palmeolje/PFAD. HVO Diesel 100 oppfyller kravene ifølge Klasse A, i den tekniske spesifikasjonen CEN/TS 15940. Typiske verdier: Tåke/blokkeringspunkt: -15 (sommer), -32 (vinter), densitet v 15°C kg/m3 0,780, svovel max 5 ppm.

SPYLERVÆSKE 

Å fylle spylervæske rett fra tank, er like lett som å tanke drivstoff. Høykvalitets spylervæske hos våre stasjoner fjerner effektivt trafikkfilm fra frontruten, og sparer miljøet for mye plast.

Våre kunder bidrar årlig til at miljøet spares for 
14.025 stk. 4-liters plastkanner !!

Spylervæske direkte fra tank er et miljøtiltak, som bidrar til å redusere bruk av plastemballasje.

Nørvevika~Breivika~Skarbøvika~Isrenna

Farget Diesel

ED95